درخت بلوط

بایگانی

رومیِ زنگ

سه شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۵۲ ب.ظ
استرسی که من موقع استفاده از کلمات دور و دیر دارم، مامور خنثی کننده ی بمب ندارد. در گویش لُری منطقه ی ما کلمه ی دیر به جای هر دو کلمه استفاده میشود و اینکه وسط فارسی صحبت کردن بگویی وای راهم دیره و وسط لُری صحبت کردن بگویی دور وابی، برای من یک گناه نابخشودنی است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۰۴
تیستو

نظرات  (۹)

۰۴ خرداد ۹۵ ، ۲۰:۵۹ مرتضی معادی
واای !
مردم چه معضلاتی دارن !!
:-))
پاسخ:
زندگی خیلی سخته جناب :)
نه عزیزم این مشکل فقط متعلق به لرها نیست. ملت در بعضی از استان ها با همین معضل دست و پنجه نرم می کنند. بادی نامه بفرستیم فرهنگستان ادب و نمی دونم چی چی؟! خو نمی شه که همین جور ملت اذیت بشن.
پاسخ:
حالا خوبه یه زبان و یک لهجه نصفه نیمه داریم و دو زبانه نیستیم وگرنه که داستانها داشتیم ...
۰۴ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۲۸ طاهر حسینی
البته در فارسی هم نمی توانید بگویید "دیر شد".
پاسخ:
یعنی شما هیچ وقت با خودتون نگفتید دیرم شده؟ عجله دارم؟
۰۴ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۲۶ آرزوهای نجیب (:
البته "دیر شد " درسته، اون "دور شد " هست که غلطه:D 
پاسخ:
خب مگه من همین رو نگفتم ؟!


من الان نمیفهمم کجا رو اشتباه نوشتم!
۰۴ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۴۰ ساتیا سخی پور
من که قاطی  کردم😆
پاسخ:
انگار خودمم :)))
۰۵ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۱۸ آرزوهای نجیب (:
کامنت من، در جواب کامنت طاهر حسینی بود! ایشون گفتن توی فارسی نمی گن دیر شد من گفتم اصل فارسی دیر شد هست(:

پاسخ:
آها! در کسوت کارشناس ارشد زبان و ادب فارسی و اینا ! در وبلاگ ما حضور بهم رساندید !

تشکر تشکر :)
۰۵ خرداد ۹۵ ، ۰۲:۱۳ طاهر حسینی
بله عذر می خوام می خواستم بگویم نمی شود گفت "دور شد" که نوشتم "دیر شد".
پاسخ:
خواهش میکنم :) دیدید که خودمم قاطی کردم :)
واااای تو کجایی هستی؟ آخرش ک من نفهمیدم..
این معضل همیشگی ما بود وقتی اومدیم تهران . تا مدت ها طول کشید تا عادت کنم جای دیر و دور رو درست بگم و به خانوادم هم یاد بدم. حالا  بعد 6 سال جناب همسر شیرازی مجددا دستور زبان ما رو ریخت به هم ! چرا مسئولین رسیدگی نمیکنن آخه؟!
پاسخ:
:)))))
همه جای ایران سرای من است :)
اره ادبیات شیراز که کلا بنیان زبان رو میریزه بهم بعد حالو آسه آسه یی چی سرهم میکنن.
فارسی «دور شد» نداره؟!
ممممم...
بذارید فکر کنم.
یعنی «فلانی از من دور شد» هم غلطه؟
غلط نیست ها!

پ.ن. البته در اینکه راهم دیره یک جمله کاملا درسته هیچ شکی نیست. بعضی فارسی زبونا فقط نمی فهمن زیبایی کلام رو. (#من به شخصه یک مازندرانی هستم)
پاسخ:
:))
منظورم از غلط بودن دور شد وقتی یه که دور به جای دیر استفاده بشه! وگرنه راهم دور شد مثلا درسته دیگه!

:)))) اره واقعا چرا نمیفهمن ؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">